Inledning

Inledning

Det var Anita på hemkunskapen som lärde oss barn vad en granskning innebär, decennier före Janne Josefsson. Hon var besatt av insidan. Eller sanningen om man så vill. Det skulle klämmas och kännas och undersökas med ögon och näsa och fingrar. Palsternackor, paprikor, lökar – allt skulle detaljerat studeras innan det kunde användas i matlagningen. Anita påstod att man är tvungen att ta ett steg tillbaka innan man med framgång kan gå framåt. Och hon avfärdade ytliga bedömningar:

– En fantastisk köttfärssås består av lika fantastiska ingredienser. Ni måste försäkra er om att råvarorna är värdiga er slutprodukt, ropade hon.

Det finns en direkt koppling mellan 10-talets viktigaste kommersiella utgångspunkt – företag som förändrar världen berättar mer om varför de existerar och mindre om vad de producerar – och Anitas tre decennier gamla budskap om smakfulla maträtter.

För om vi ska identifiera det som driver innovation och långsiktig lönsamhet kan vi inte surfa på ytan av varumärket. Du och jag måste gräva fram den verkliga potentialen. Ta ett steg tillbaka. Innan vi går framåt. Och uppnår verksamhetsmål. De processer som får företag att överträffa sig själva är nämligen alltid ett resultat av en urgammal treenighet: analys, kunskap och strategi.